Papier to surowiec, którego geneza sięga 105 r. n.e. Na przestrzeni wieków ulegał on ciągłej ewolucji, aż po dzień dzisiejszy.
Ogromnym postępem dla rozwoju i popularyzacji tego surowca było wynalezienie druku przy użyciu ruchomych czcionek przez Gutenberga oraz skonstruowanie w 1798 roku maszyny produkującej papier w postaci wstęgi (dotychczas można było wytwarzać jedynie arkusze papieru). Wynalazcą owego urządzenia był Francuz Louis Nicolas Robert.
Od początku wynalezienia papieru stał się on materiałem piśmienniczym między innymi do pisania i przepisywania uczonych rozpraw, miał szerokie zastosowanie w malarstwie i rysunku. Na wschodzie uważany był nawet za materiał święty. Z czasem stawał on się surowcem jeszcze bardziej wszechstronnym.
Kiedy dotarł do Europy Jedwabnym Szlakiem nastąpiła jego szeroka popularyzacja na Starym Kontynencie. Szybko znalazł on spore zastosowanie w biurach, kancelariach urzędów miast i klasztorów.
W końcu, w połowie dziewiętnastego wieku w obiegu pojawiły się pierwsze torebki papierowe, które do dziś towarzyszą nam w codziennym życiu. Wraz z rozwojem całej branży papierniczej w naszym kraju zwiększyło się również zainteresowanie torbami papierowymi. Sam sektor papierów i tektur do celów opakowaniowych to ok. 50% ogólnej produkcji wyrobów papierniczych.
Na przekór tym danym średnie zużycie opakowań papierowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca Polski jest wciąż niższe niż w krajach Unii Europejskiej.
Na jednego Polaka przypada ok. 70 kg opakowań papierowych w skali roku, podczas gdy w krajach UE przeciętny Europejczyk zużywa ok. 160 kg opakowań rocznie. Pomimo dość sporych rozbieżności danych, dynamika rozwoju rodzimej branży papierniczej sukcesywnie się zwiększa, rynek nie jest i jeszcze długo nie będzie nasycony, co dobrze wróży na poprawienie krajowych notowań zużycia opakowań z papieru.
Dyskusja, który surowiec jest lepszy trwa od dawna, a argumentów przemawiających za wyższością jednego materiału nad drugim jest sporo. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym z nich. Niewątpliwie na korzyść opakowań papierowych, w tym toreb papierowych przemawia ekologiczny aspekt papieru. Papier w przeciwieństwie do plastiku ulega szybko biodegradacji – około roku, w przypadku tworzywa sztucznego okres rozkładu to ponad 400 lat, któremu towarzyszy wydzielanie się szkodliwych substancji.
Z drugiej strony ekologiczność wyrobów papierowych bardzo łatwo podważyć, wszak do wyrobu papieru niezbędne jest drewno pochodzące od ściętych drzew. Należy jednak uwzględnić, iż papier to surowiec odnawialny i poddany procesowi recyklingu może służyć wiele raz.
Gwoli obiektywnego spojrzenia na ekologiczny aspekt zarówno papieru jak i plastiku warto podkreślić, iż sam proces produkcji torby foliowej z plastiku jest mniej kosztowny i bardziej przyjazny środowisku, niż produkcja torebki z papieru.
Jest jednak i druga strona medalu. Globalna produkcja torebek z polietylenu i ich ograniczona utylizacja (w Polsce trafia do utylizacji ok. 20% wyrobów plastikowych) sprawia, iż stanowią one główny składnik wysypisk i zaśmieconych ulic.
Wszystko wskazuje na to, iż torby papierowe mogą za kilka lat opanować sporą część rynku krajowego jak i zagranicznego. Zdecydowane kroki w tym kierunku podjął już rząd francuski, który wprowadził zakaz wydawania plastikowych toreb w supermarketach. Ustawa wchodzi w życie w 2009 roku.
Inne kraje takie jak na przykład Irlandia wprowadziły symboliczne opłaty za foliowe reklamówki, co spowodowało spadek ich użycia o 90%! Kiedy zdecyduje się polski rząd na podobne kroki - nie wiadomo. Być może mobilizacją dla niego będą dyrektywy unijne nakazujące ograniczenie wyrobu produktów z tworzyw sztucznych na rzecz tych wytwarzanych z odnawialnych surowców.
Dlaczego torby papierowe zakupowe mogą stanowić doskonałą alternatywę dla innych opakowań - składa się na to kilka elementów. Pierwsza najważniejsza kwestia to ich użyteczność, która dla przeciętnego konsumenta szukającego podręcznej i wygodnej torby na zakupy to sprawa priorytetowa. Dobrze zaprojektowana i wykonana torba to chwytna, wygodna w noszeniu torba z wytrzymałego papieru.
Ważnym w przypadku opakowań jest również ich kształt. Specyfika kształtów toreb, ich elastyczność to powody dla których można je przechowywać w dowolnym miejscu, co ważne jest zarówno dla detalicznych odbiorców, jak i dla sprzedawców toreb, którzy mogą wyeksponować sprzedawane produkty w zasadzie w dowolnym, widocznym dla klientów miejscu.
Torby papierowe już od dłuższego czasu stały się bardzo popularne i modne w takich krajach jak choćby Hiszpania i Francja. Biorąc pod uwagę skłonność naszych rodaków do przyjmowania zachodnich trendów w modzie, boom na papierowe torby zakupowe jest wielce prawdopodobny. Dla producentów i dystrybutorów takowych produktów może to być wielka szansa na zyski, a także doskonałą promocję.
Nie od dziś wiadomo, iż torby mogą być doskonałym nośnikiem reklamy i promocji firmy. Jeżeli więc torby papierowe, będą docierały do coraz większej liczby odbiorców ta forma reklamy może być bardzo skutecznym, a przede wszystkim tanim instrumentem marketingowym firmy. Należy zaznaczyć, że nie wśród opakowań papierowych nie tylko torby nadają się na nośnik reklamy. To zadanie doskonale mogą spełniać również papiery pakowe czy opakowania kartonowe jak np. pudełka kartonowe np. na ciastka.
Każdy rodzaj toreb i torebek ma swoje wady i zalety. Z jednej strony ekologia i styl papierowych toreb, z drugiej, szkodliwe składniki polietylenu i praktyczne torebki foliowe. Jednak nadchodząca moda z państw Europy Zachodniej, polityka UE nastawiona na wykorzystywanie odnawialnych surowców być może przechyli szalę na korzyść toreb z papieru, które niewykluczone, że już wkrótce staną się hitem na polskim rynku opakowań.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:
Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.
Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku złożenia zamówienia - imię, nazwisko oraz adres. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.
Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:
Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.
Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.
Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.
Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.
Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.
Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.
Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.
Zaufanie partnerzy: