Historia papieru

Papier to surowiec, którego geneza sięga 105 r. n.e. Na przestrzeni wieków ulegał on ciągłej ewolucji, aż po dzień dzisiejszy.

Ogromnym postępem dla rozwoju i popularyzacji tego surowca było wynalezienie druku przy użyciu ruchomych czcionek przez Gutenberga oraz skonstruowanie w 1798 roku maszyny produkującej papier w postaci wstęgi (dotychczas można było wytwarzać jedynie arkusze papieru). Wynalazcą owego urządzenia był Francuz Louis Nicolas Robert.

Wpływ wynalezienia papieru dla rozwoju cywilizacji

Od początku wynalezienia papieru stał się on materiałem piśmienniczym między innymi do pisania i przepisywania uczonych rozpraw, miał szerokie zastosowanie w malarstwie i rysunku. Na wschodzie uważany był nawet za materiał święty. Z czasem stawał on się surowcem jeszcze bardziej wszechstronnym.

Kiedy dotarł do Europy Jedwabnym Szlakiem nastąpiła jego szeroka popularyzacja na Starym Kontynencie. Szybko znalazł on spore zastosowanie w biurach, kancelariach urzędów miast i klasztorów.

Papierowe torby, torebki, torebeczki

W końcu, w połowie dziewiętnastego wieku w obiegu pojawiły się pierwsze torebki papierowe, które do dziś towarzyszą nam w codziennym życiu. Wraz z rozwojem całej branży papierniczej w naszym kraju zwiększyło się również zainteresowanie torbami papierowymi. Sam sektor papierów i tektur do celów opakowaniowych to ok. 50% ogólnej produkcji wyrobów papierniczych.

Na przekór tym danym średnie zużycie opakowań papierowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca Polski jest wciąż niższe niż w krajach Unii Europejskiej. 

Na jednego Polaka przypada ok. 70 kg opakowań papierowych w skali roku, podczas gdy w krajach UE przeciętny Europejczyk zużywa ok. 160 kg opakowań rocznie. Pomimo dość sporych rozbieżności danych, dynamika rozwoju rodzimej branży papierniczej sukcesywnie się zwiększa, rynek nie jest i jeszcze długo nie będzie nasycony, co dobrze wróży na poprawienie krajowych notowań zużycia opakowań z papieru.

Papierowe torby, torebki, torebeczki

Papier czy plastik

Dyskusja, który surowiec jest lepszy trwa od dawna, a argumentów przemawiających za wyższością jednego materiału nad drugim jest sporo. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym z nich. Niewątpliwie na korzyść opakowań papierowych, w tym toreb papierowych przemawia ekologiczny aspekt papieru. Papier w przeciwieństwie do plastiku ulega szybko biodegradacji – około roku, w przypadku tworzywa sztucznego okres rozkładu to ponad 400 lat, któremu towarzyszy wydzielanie się szkodliwych substancji.

Z drugiej strony ekologiczność wyrobów papierowych bardzo łatwo podważyć, wszak do wyrobu papieru niezbędne jest drewno pochodzące od ściętych drzew. Należy jednak uwzględnić, iż papier to surowiec odnawialny i poddany procesowi recyklingu może służyć wiele raz.

Gwoli obiektywnego spojrzenia na ekologiczny aspekt zarówno papieru jak i plastiku warto podkreślić, iż sam proces produkcji torby foliowej z plastiku jest mniej kosztowny i bardziej przyjazny środowisku, niż produkcja torebki z papieru.

Jest jednak i druga strona medalu. Globalna produkcja torebek z polietylenu i ich ograniczona utylizacja (w Polsce trafia do utylizacji ok. 20% wyrobów plastikowych) sprawia, iż stanowią one główny składnik wysypisk i zaśmieconych ulic.

Surowce odnawialne

Jednak torby papierowe

Wszystko wskazuje na to, iż torby papierowe mogą za kilka lat opanować sporą część rynku krajowego jak i zagranicznego. Zdecydowane kroki w tym kierunku podjął już rząd francuski, który wprowadził zakaz wydawania plastikowych toreb w supermarketach. Ustawa wchodzi w życie w 2009 roku. 

Inne kraje takie jak na przykład Irlandia wprowadziły symboliczne opłaty za foliowe reklamówki, co spowodowało spadek ich użycia o 90%! Kiedy zdecyduje się polski rząd na podobne kroki - nie wiadomo. Być może mobilizacją dla niego będą dyrektywy unijne nakazujące ograniczenie wyrobu produktów z tworzyw sztucznych na rzecz tych wytwarzanych z odnawialnych surowców.

Użyteczność opakowań papierowych - toreb papierowych

Dlaczego torby papierowe zakupowe mogą stanowić doskonałą alternatywę dla innych opakowań - składa się na to kilka elementów. Pierwsza najważniejsza kwestia to ich użyteczność, która dla przeciętnego konsumenta szukającego podręcznej i wygodnej torby na zakupy to sprawa priorytetowa. Dobrze zaprojektowana i wykonana torba to chwytna, wygodna w noszeniu torba z wytrzymałego papieru.

Ważnym w przypadku opakowań jest również ich kształt. Specyfika kształtów toreb, ich elastyczność to powody dla których można je przechowywać w dowolnym miejscu, co ważne jest zarówno dla detalicznych odbiorców, jak i dla sprzedawców toreb, którzy mogą wyeksponować sprzedawane produkty w zasadzie w dowolnym, widocznym dla klientów miejscu.

Reklama na opakowaniach papierowych

Torby papierowe już od dłuższego czasu stały się bardzo popularne i modne w takich krajach jak choćby Hiszpania i Francja. Biorąc pod uwagę skłonność naszych rodaków do przyjmowania zachodnich trendów w modzie, boom na papierowe torby zakupowe jest wielce prawdopodobny. Dla producentów i dystrybutorów takowych produktów może to być wielka szansa na zyski, a także doskonałą promocję.

Reklama na opakowaniach papierowych

Nie od dziś wiadomo, iż torby mogą być doskonałym nośnikiem reklamy i promocji firmy. Jeżeli więc torby papierowe, będą docierały do coraz większej liczby odbiorców ta forma reklamy może być bardzo skutecznym, a przede wszystkim tanim instrumentem marketingowym firmy. Należy zaznaczyć, że nie wśród opakowań papierowych nie tylko torby nadają się na nośnik reklamy. To zadanie doskonale mogą spełniać również papiery pakowe czy opakowania kartonowe jak np. pudełka kartonowe np. na ciastka.

Podsumowanie 

Każdy rodzaj toreb i torebek ma swoje wady i zalety. Z jednej strony ekologia i styl papierowych toreb, z drugiej, szkodliwe składniki polietylenu i praktyczne torebki foliowe. Jednak nadchodząca moda z państw Europy Zachodniej, polityka UE nastawiona na wykorzystywanie odnawialnych surowców być może przechyli szalę na korzyść toreb z papieru, które niewykluczone, że już wkrótce staną się hitem na polskim rynku opakowań.

Polecamy również

Opakowania na pieczywo - papierowe czy foliowe - jak pakować chleb

Kolory w marketingu - jakich używać, psychologia kolorów

Tłusty czwartek - historia i ciekawe zwyczaje w Polsce i innych państwach

Historia herbaty na świecie - fakty i mity

Historia opakowań jednorazowych do pakowania żywności

Le sac en papier - historia najsłynniejszej torby papierowej z nadrukiem

Historia papieru natron - od faraonów po ekologiczne pakowanie

Historia torby papierowej - jak stała się popularnym opakowaniem

Opłata recyklingowa 2018 - informator dla przedsiębiorcy

Rola opakowań przy zakupie produktu

Rola opakowań foliowych z nadrukiem w kreowaniu wizerunku marki

Torebki i papiery do pakowania prezentów

Używamy Cookies - Więcej
ZAMÓW KONTAKT
ZOSTAW SWÓJ E-MAIL LUB TELEFON

Bądź na bieżąco z nowościami i promocjami. Zapisz się na newsletter!