Niemal każdy wynalazek ludzkości ma swoją unikalną i niepowtarzalną historię. Opakowania nie są wyjątkiem – co dzień widzimy ich mnóstwo na sklepowych półkach, są dostępne w różnych kolorach, wykonane z przeróżnych materiałów.

Warto jednak wspomnieć, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu wyglądały one zupełnie inaczej. Ich ewolucja była związana nie tylko z postępem technologii, ale także, a może przede wszystkim – z ogromnymi zmianami, jakie nieustannie zachodziły w ludzkim zachowaniu i przyzwyczajeniach.

Co więc najbardziej wpłynęło na rozwój opakowań i jaka jest historia opakowań jednorazowych na przestrzeni dekad?

Początki historii opakowań

Pierwsze opakowania, choć dość prymitywne, były znane już w starożytności - wówczas przedmioty i żywność pakowano w szerokie liście, muszle lub skóry zwierzęce.

Wraz z rozwojem ludzkich zachowań coraz częściej zachodziła potrzeba transportowania towarów. W związku z tym opakowania, które wówczas powstawały, stopniowo stawały się coraz trwalsze i bardziej wytrzymałe.

Przykładowo, w Egipcie już wiele lat przed naszą erą używano szklanych naczyń, co umożliwiało wygodne przechowywanie żywności. To właśnie dzięki istnieniu tego rodzaju rozwiązań człowiek w pewnym momencie przestał być zależny od lokalnie dostępnych surowców – w końcu nauczył się je transportować do innych lokalizacji, w których następnie mógł się osiedlać.

Można więc stwierdzić, że wynalezienie opakowań przyczyniło się do rozwoju całej ludzkiej cywilizacji, gdyż pozwoliło na zdobywanie i kolonizowanie szerokich terytoriów.

Historia opakowań – co było dalej?

Opakowania  stały się szczególnie istotne w okresie rewolucji przemysłowej, czyli w XIX wieku.

Wówczas ich główną funkcją nadal było umożliwianie transportu oraz ochrona produktów – podczas ich projektowania zwracano więc uwagę przede wszystkim na aspekty funkcjonalne.

Ponieważ jednak towary coraz częściej docierały do lokalizacji znacznie oddalonych od miejsca wytworzenia, a producenci nie mieli możliwości bezpośredniego kontaktu ze wszystkimi swoimi konsumentami, nagle pojawiła się potrzeba komunikowania ich właściwości w uniwersalny sposób – i tak narodziła się kolejna funkcja opakowań.

Producenci zaczęli umieszczać informacje o produktach bezpośrednio na ich opakowaniach. Z pozoru zwykłe, kartonowe pudełka zyskały napisy i nadruki, które edukowały konsumenta i dostarczały mu niezbędnej wiedzy na temat funkcji, składu i sposobu użytkowania zakupionych towarów.

Z czasem zaczęto dostrzegać coraz większy potencjał opakowań i zupełnie świadomie traktować je jak przestrzeń reklamową.

Zaczęły one przyciągać wzrok i uwagę klienta, a z czasem atrakcyjne wizualizacje stały się standardem i pozwoliły producentom nie tylko odróżnić swoje produkty od konkurencji, ale także skutecznie przekazywać konsumentom istotne komunikaty marketingowe. Dzięki temu firmy mogły zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą oraz liczyć na lepszą sprzedaż.

Opakowania jednorazowe do żywności – przełom w świecie spożywczym

Historia jednorazowych opakowań do żywności potoczyła się natomiast nieco inaczej.

Pierwszym tego rodzaju wynalazkiem był kubek Dixie Cups powstały w 1907 roku. Wówczas Lawrence Luellen opracował automat do wody, w  którym po raz pierwszy zastosował jednorazowe kubki wykonane z papieru. Jego projekt szybko odniósł duży sukces komercyjny, a także znacząco wpłynął na zmianę przyzwyczajeń mieszkańców miast.

Luellen głosił, że korzystanie ze wspólnych szklanek przyczynia się do rozprzestrzeniania zarazków i szerzenia chorób. W ten sposób edukował społeczeństwo w zakresie zdrowia i higieny, a tym samym bardzo umiejętnie sprawiał, że zainteresowanie jego produktami stale rosło.

Z czasem wynalezione przez niego urządzenia do podawania wody stały się standardowym wyposażeniem pociągów czy budynków użyteczności publicznej. Coraz częściej rezygnowano z picia z publicznych beczek i blaszanych kurków komunalnych, gdyż woda z jednorazowego kubka była zdecydowanie bardziej czysta, bezpieczna i smaczna.

Dixie Cups

Ewolucja papierowego kubka – rozwój naczyń jednorazowych
 

Na przestrzeni lat papierowy kubek ewoluował i stopniowo zyskiwał popularność, aż w końcu stał się przedmiotem codziennego użytku.

Z czasem ludzie, którzy przyzwyczaili się już do nowych ułatwień uznali, że używanie tradycyjnych naczyń i sztućców w niektórych sytuacjach jest uciążliwe i postanowili zastąpić je jednorazowymi odpowiednikami.

Innowacyjne produkty, które wówczas powstawały były wykorzystywane podczas imprez okolicznościowych, plenerowych, bankietów czy grillowania. W takiej formie znamy i użytkujemy je dziś.

Dzisiejsze nowoczesne opakowania i naczynia jednorazowe najczęściej są wykonywane z plastiku, styropianu lub tektury, a także z tworzyw sztucznych. Wykazują one doskonałe właściwości izolacyjne, dzięki czemu możemy przedłużyć świeżość wielu produktów oraz utrzymać ich odpowiednią temperaturę.
 

Opakowania do żywności – wczoraj i dziś

Dzisiejszy świat opakowań wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilka dekad temu. Asortyment tego rodzaju produktów stale się powiększa i do standardowych kubków, sztućców i miseczek dochodzą także inne propozycje - tacki, kieliszki czy pojemniki obiadowe.

Dostępne opakowania jednorazowe zaspokajają główne potrzeby konsumentów, jakimi są higiena, bezpieczeństwo oraz wygoda.

Dziś trudno jest wyobrazić sobie życie bez opakowań, gdyż sprzedaje się w nich około 95% wszystkich dostępnych na rynku produktów. Nikogo nie dziwi już to, że nawet warzywa oferuje się w plastikowych reklamówkach lub koszykach. Konsumenci oczekują opakowań przede wszystkim niewielkich i poręcznych, których nie trzeba myć.
 

Opakowania jednorazowe na wynosi - historia


Wydawać by się mogło, że produkty jednorazowego użytku są rozwiązaniem idealnym.

Niestety, oprócz pozytywnych aspektów korzystania z naczyń i opakowań jednorazowych, istnieje także druga strona medalu - używanie tego rodzaju produktów to duże zagrożenie dla środowiska naturalnego. Wytwarzanie przedmiotów jednorazowych prowadzi bowiem do zwiększenia ilości plastiku, a co za tym idzie – wzrostu ilości odpadów przypadających na osobę.

Ze względu na to, że opakowania pełnię ważne funkcje, między innymi zapobiegają niszczeniu i marnowaniu żywności, rezygnacja z nich jest w zasadzie niemożliwa.

Jak więc rozwiązać ten problem?
 

Opakowania bio - w trosce o ekologię

Dziś wiemy już, że opakowania z tworzyw sztucznych, które jeszcze kilka lat temu były bardzo powszechne, wpływają negatywnie na środowisko naturalne. Ich użytkowanie przyczynia się do powstawania ton śmieci, które wolno się rozkładają i pozostają w środowisku na wiele tysięcy lat.

Także podczas samej ich produkcji do atmosfery dostają się szkodliwe substancje, takie jak związki węgla, siarki, chloru czy metali ciężkich. To wszystko wpływa negatywnie nie tylko na powietrze, ale także na stan wód i gleb.

Na szczęście szkodliwy wpływ opakowań jednorazowych na środowisko nie pozostaje obojętny dla sporej części konsumentów.  To właśnie ze względu na ich oczekiwania i potrzeby producenci wprowadzają na rynek zupełnie nowe rozwiązania, które są znacznie bardziej przyjazne dla naszej planety.

Alternatywą dla tworzyw sztucznych są materiały naturalne, łatwo dostępne i biodegradowalne. Należą do nich na przykład odpady owocowo-warzywne i otręby pszenne.

Stosowanie tego rodzaju surowców nie tylko pomaga chronić środowisko, ale także utrzymać wysoką jakość opakowań – dzięki nim produkty zachowują swój właściwy smak, zapach oraz konsystencję. Proces produkcji również jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska, gdyż nie wiąże się z emisją szkodliwych gazów i nie przyczynia się do zwiększania efektu cieplarnianego.

Ponadto wymaga także o wiele mniejszego zużycia energii niż w przypadku produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Przedmioty wykonane z materiałów naturalnych rozkładają się zaledwie trzy miesiące i można je wykorzystywać kompostowania. To wszystko przyczynia się do znacznego zmniejszenia ilości śmieci oraz ochrony gleb, wód i atmosfery.

Przyszłość opakowań jednorazowych

Jaka przyszłość czeka opakowania w najbliższych latach? Trudno określić to jednoznacznie. Obserwując jednak dzisiejszy rynek i dynamikę jego zmian, z pewnością możemy oczekiwać spodziewać się wielu niespodzianek, innowacji i niecodziennych rozwiązań.
 
 

Polecamy również

Bezpieczne pakowanie paczek w sklepie internetowym

Funkcje i rola opakowań papierowych w przemyśle spożywczym, sklepach i marketach

Papierowe torby zamiast reklamówek foliowych - czy to ma sens?

Opakowania na pieczywo - papierowe czy foliowe - jak pakować chleb

Kolory w marketingu - jakich używać, psychologia kolorów

Tłusty czwartek - historia i ciekawe zwyczaje w Polsce i innych państwach

Historia herbaty na świecie - fakty i mity

Historia opakowań jednorazowych do pakowania żywności

Le sac en papier - historia najsłynniejszej torby papierowej z nadrukiem

Historia papieru natron - od faraonów po ekologiczne pakowanie

Historia torby papierowej - jak stała się popularnym opakowaniem

Opłata recyklingowa 2018 - informator dla przedsiębiorcy

Używamy Cookies - Więcej
ZAMÓW KONTAKT
ZOSTAW SWÓJ E-MAIL LUB TELEFON

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim oprócz Zaufanych Partnerów.
  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.
  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).
  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.
  • Administratorem danych jest PCO LUMEX z siedzibą w Krośnie, przy ul. Pużaka 51B
  • Inspektorem ochrony danych jest Jan Nowak, z którym można się skontaktować poprzez e-mail: info@papieroweopakowania.com

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku złożenia zamówienia - imię, nazwisko oraz adres. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.
  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.
  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”