Pomimo tego, że pierwsze wzmianki o torbach papierowych pojawiają się w 1844 roku w okolicach Bristolu, już w II wieku p.n.e. Chińczycy wykorzystywali arkusze z kory morwy do pakowania produktów żywnościowych.

Bez wątpienia papier należy do najpopularniejszych surowców stosowanych do produkcji opakowań, a historia toreb papierowych jest bardziej burzliwa niż mogło by się nam wydawać.

Współcześnie rola toreb papierowych, ze względu na ochronę środowiska, jak i strategie promocyjne, wydaje się być szczególnie ważna.

Jak przedstawia się prawdziwa historia toreb papierowych?  
 

Początki branży toreb papierowych

Zanim wynalazek Chińczyków przedostał się do Europy, a następnie do Ameryki, musiało upłynąć kilkanaście wieków. Dlatego początek historii toreb papierowych, które współcześnie wykorzystywane są w rozmaitych gałęziach biznesu, miał miejsce dopiero w XIX wieku. Szczególnie ważne w tym czasie było zastosowanie papieru wytworzonego z miazgi drzewnej, w zastępstwie do lnu czy innych włókien.
 

Pierwszą ważną osobistością, która zapisała się w historii toreb z papieru, w zbliżonym do dzisiejszego wyglądzie, był Francis Wolle.

W 1852 roku w Stanach Zjednoczonych opatentował pierwszą maszynę do produkcji tego rodzaju opakowań. Bardzo szybko zyskała ona ogromną popularność także na terenie Francji i Anglii. Wolle razem ze swoim bratem postanowili założyć w 1869 roku firmę Union Paper Bag Company, która z roku na rok odnotowywała coraz większe zyski.

W 1935 roku doszło za jej sprawą do otwarcia zakładu w mieście Savannah, a tym samym stworzenia aż 500 nowych miejsc pracy. Co ciekawe, działa on po dzień dzisiejszy, będąc własnością International Paper.
 

Francis Wolle

Margaret Knight - “żeński Edison”

Urodzona w 1838 roku Margaret Knight od dziecka wykazywała wyjątkowe zdolności techniczne, konstruując m.in. sanki czy latawce dla swych braci. Przez całe życie odkrywała i tworzyła nowe wynalazki, uzyskując łącznie 26 patentów.

Z tego właśnie powodu Knight nazywana jest “żeńskim Edisonem”. Odegrała ona jednak szczególną rolę w produkcji papierowych toreb, gdyż w 1870 roku znacznie udoskonaliła wynalazek Francisa Wolle’a.

Miała wówczas 30 lat i skonstruowała maszynę do produkcji toreb klockowych i fałdowych, która zarówno cięła, składała, jak i sklejała gotowe produkty.
 

Margaret Knight

 
Droga do opatentowania tego wynalazku nie była jednak tak prosta. Początkowo jej pracodawca w Columbia Paper Bag Company w Springfield przeciwstawiał się pomysłowi udoskonalania maszyny, gdyż Knight przeznaczała na to zadanie mnóstwo czasu. Gdy w końcu otrzymała jego aprobatę, po wielu próbach i testowych produktach powstała ostateczna wersja maszyny w Bostonie.
 
Niestety, kolejne problemy pojawiły się za sprawą Charlesa Annana, który odwiedzając fabrykę w Springfield, postanowił ukraść wynalazek Knight i opatentować go pod swoim nazwiskiem. Tak rozpoczęło się 16-dniowe postępowanie, które pochłonęło znaczną część funduszy Margaret. Jedynym argumentem Annana było twierdzenie, iż kobieta nie byłaby w stanie pojąć działania tak skomplikowanego typu maszyny.


Za stroną Knight przemawiali nie tylko świadkowie, ale również dokładne notatki i szkice, które wynalazczyni sporządzała w trakcie całego procesu tworzenia.  
 
Możliwość automatycznego składania i klejenia papierowych toreb o kwadratowych dnach zrewolucjonizowała całą branżę. Margaret Knight założyła własną firmę, a jej nazwisko na stałe zapisało się w historii.

Pomimo tego, że po jej wynalazku pojawiło się kilka innowacyjnych rozwiązań w procesie produkcji (m.in. za sprawą Williama Purvisa w 1890 roku), sam proces wytwarzania toreb papierowych nie uległ większym zmianom.
 

Torby z papieru - okres największego rozkwitu

Największy rozwój produkcji toreb papierowych miał miejsce w latach 30. XX wieku, za sprawą Charlesa Stilwella. W 1883 roku postanowił on stworzyć udoskonaloną wersję maszyny produkcyjnej, której wytwory określone były mianem torebek S.O.S. lub też worków samo-otwierających. Były one wygodniejsze w użytkowaniu, gdyż za sprawą doprecyzowanego, płaskiego dna stały prosto.
 
Stilwell nie zasłynął jednak ze zmodernizowania maszyny Margaret Knight. Jego największą zasługą było spopularyzowanie toreb papierowych w sektorze handlowym. Co prawda, na początku XX wieku po raz pierwszy w swoim sklepie spożywczym zastosował je Walter H. Deubner.

Charles Annan


Zauważył on bowiem, że jego klienci mają problem z wynoszeniem zakupów, dlatego postanowił w zwykłych papierowych workach przebić po dwie dziury i przeciągnąć przez powstałe otwory sznurek, tworząc tym samym wygodne uchwyty. Testując swój wynalazek zauważył, że jest on w stanie przetransportować z łatwością ponad 20 funtów puszek.

W błyskawicznym tempie sprzedał je swoim klientom, po czym postanowił opatentować swój pomysł. Dzięki niemu w 1912 roku zaczęły funkcjonować torby papierowe z praktycznym uchwytem.

Niemniej, to właśnie Stilwell odpowiada za ogromną popularność toreb papierowych na zakupy, które wykorzystywane są po dzień dzisiejszy na całym świecie. Doskonale wyczuł moment rozwoju supermarketów i postanowił podjąć współpracę  z jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci w Ameryce.

Walter H. Deubner

 
Krok ten spowodował, że torby z papieru kraft stały się fenomenem w 1930 roku. Szacuje się, że już 15 lat wcześniej sprzedaż tych opakowań wynosiła około miliona sztuk. Ich ogromna popularność wiązała się z wysoką wytrzymałością, niskimi kosztami produkcji oraz wszechstronnością zastosowań.

W efekcie zapotrzebowanie na torby papierowe wzrastało w zawrotnym tempie, dzisiaj natomiast są one powszechnie wykorzystywane jako element identyfikacji wizualnej danego przedsiębiorstwa.
 

Charles Stilwell

Torba papierowa - ekologia w parze z estetyką

Wynalezienie w latach 60. XX wieku toreb foliowych przez Gustawa Thulina Stena spowodowało, że papierowa wersja przez pewien czas nie cieszyła się już tak dużą popularnością, co na początku. Gdy okazało się, że pierwsze z nich rozkładają się przez kilkadziesiąt lat, prowadząc jednocześnie do negatywnych skutków dla środowiska naturalnego, wielu sprzedawców i konsumentów zostało zmuszonych do powtórnego sięgnięcia po papierowe torby.
 
Dla niektórych osób stało się to kwestią świadomego wyboru, dla innych odgórnie przyjętą zasadą.

Dla przykładu - w latach 90. w niektórych stanach Ameryki nałożono podatek na foliowe odpowiedniki, przez co znaczna część społeczeństwa postanowiła postawić na ekologiczne rozwiązania.


Z kolei w krajach Unii Europejskiej w ostatnich latach został wprowadzony nakaz ograniczenia foliowych reklamówek, w postaci opłaty za ich zakup we wszystkich sklepach.
 
Za wykorzystaniem torby z papieru kraft zaczęły przemawiać nie tylko względy ekologiczne, ale również estetyczne. W pewnym momencie stały się one popularnym elementem promocji i branży reklamowej.
 
Spopularyzowanie nowej funkcji miało miejsce m.in. za sprawą  "le sac en papier", czyli toreb z francuskiego butiku Merci.

Ten papierowy worek, zaprojektowany przez grupę Be Poles, podbił serca klientów, którzy postanowili wykorzystać go jako element aranżacji wnętrz. Umieszczali w torbach rozmaite przedmioty, dzięki czemu zaczęły one pełnić rolę estetycznych pojemników. Zdjęcia tych oryginalnych dekoracji dotarły do milionów osób, za sprawą mediów społecznościowych. Butik Merci udowodnił, jak ogromne znaczenie w promocji mogą mieć torby z nadrukiem.
 

Gustaw Thulin Sten


W efekcie projektanci i producenci na całym świecie zaczęli rozpowszechniać papierowe torby z ciekawymi wzorami czy grafiką.
 
Współcześnie większość firm decyduje się na zamówienie toreb papierowych z własnym logo czy nazwą marki. Nieograniczona możliwość personalizowania tego produktu oraz dopasowania go względem potrzeb danego obszaru biznesu czy konkretnego eventu, czynią z niego atrakcyjny element identyfikacji wizualnej.
 

Przykładowe realizacje toreb papierowych

Torby papierowe reklamoweTorby papierowe reklamowe

Torby papierowe reklamoweTorby papierowe reklamoweTorby papierowe reklamowe

Torby papierowe z logoTorby papierowe z logo

Więcej zdjęć toreb papierowych zakupowych

Podsumowanie

Od pierwszej maszyny Francisa Wolle’a, przez automatyczny system Margaret Knight, aż po możliwość tworzenia luksusowych toreb z wysokiej jakości nadrukiem. Ten, mogłoby się wydawać pozornie prosty wynalazek, może stanowić wyjątkowe narzędzie w rękach specjalistów od marketingu. I co najważniejsze, podczas ich tworzenia jedynym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia.
 

Zamów torby papierowe z nadrukiem


 

Polecamy również

Bezpieczne pakowanie paczek w sklepie internetowym

Funkcje i rola opakowań papierowych w przemyśle spożywczym, sklepach i marketach

Papierowe torby zamiast reklamówek foliowych - czy to ma sens?

Opakowania na pieczywo - papierowe czy foliowe - jak pakować chleb

Kolory w marketingu - jakich używać, psychologia kolorów

Tłusty czwartek - historia i ciekawe zwyczaje w Polsce i innych państwach

Historia herbaty na świecie - fakty i mity

Historia opakowań jednorazowych do pakowania żywności

Le sac en papier - historia najsłynniejszej torby papierowej z nadrukiem

Historia papieru natron - od faraonów po ekologiczne pakowanie

Historia torby papierowej - jak stała się popularnym opakowaniem

Opłata recyklingowa 2018 - informator dla przedsiębiorcy

Używamy Cookies - Więcej
ZAMÓW KONTAKT
ZOSTAW SWÓJ E-MAIL LUB TELEFON

Drogi użytkowniku,

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:

  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane podmiotom trzecim oprócz Zaufanych Partnerów.
  • Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowych.
  • Przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych tj. do otrzymania od administratora Pani/Pana danych osobowych, w ustrukturyzowanym powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
  • Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO).
  • Twoje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą podlegały profilowaniu.
  • Administratorem danych jest PCO LUMEX z siedzibą w Krośnie, przy ul. Pużaka 51B
  • Inspektorem ochrony danych jest Jan Nowak, z którym można się skontaktować poprzez e-mail: info@papieroweopakowania.com

Pliki Cookies

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.

RODO

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Czym są dane osobowe

Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku złożenia zamówienia - imię, nazwisko oraz adres. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.

Podstawa i cel przetwarzania

Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:

  • Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z naszym serwisem w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy. Bez tej możliwości nie bylibyśmy w stanie zapewnić Ci usługi, a Ty nie mógłbyś z niej korzystać.
  • Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi, dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.
  • Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają Ci podmioty trzecie oraz gdy to my świadczymy takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane poniżej.


Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.

Przekazywanie danych

Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.

Cookies

Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.

Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.

Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. 

Zaufani Partnerzy

Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.

Zaufanie partnerzy:

  • Google Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Yandex Metrica - w celach statystycznych, analizy danych
  • Smartsupp.com, s.r.o. - w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • Facebook, Inc. - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych
  • Hotjar Limited - w celach statystycznych, analizy danych, w celach marketingowych, w celach świadczenia usługi chatu on-line
  • R2G Polska Sp. z o.o. - w celach realizowania usług kurierskich
  • Poczta Polska S.A. - w celach realizowania usług kurierskich

Newsletter

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Jestem świadomy/a, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”