Powoli wkraczamy w erę metaverse, która zgodnie z zapowiedziami ma zmienić postrzeganie wirtualnego świata, jeszcze bardziej łącząc go z codziennością. Metawszechświat ma przybrać formę trójwymiarowego, wirtualnego świata o podłożu społecznościowych. Jego celem, ma być łączenie ludzi w zupełnie innym środowisku niż dotychczas.

Jak metaverse zmieni naszą codzienność?

Metaverse szeroko czerpie z rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR) i innych technologii. Wirtualny świat stał się tym, któremu bez wątpienia pomogła pandemia COVID-19. Firmy na całym świecie zaczęły intensywnie korzystać z nowoczesnej technologii, ludzie jeszcze częściej komunikowali się ze sobą online, uczniowie spędzali godziny na nauce zdalnej, do Internetu przeniosła się też większość wydarzeń kulturalnych.

Metaverse ma w założeniu budować i zacieśniać kontakty międzyludzkie. W jego ramach będzie można nie tylko spotykać się ze znajomymi, ale także tworzyć grupy projektowe lub gromadzić ludzi o podobnych zainteresowaniach i budować nowe znajomości. Fani ulubionego filmu będą mogli dyskutować o swoich przemyśleniach tuż po premierze, a gracze odwiedzający kasyno online dzielić się wskazówkami, co do najlepszej strategii gry.

Awatary w metaverse

Jedną z najchętniej podkreślanych cech metaverse, jest możliwość stworzenia swojego własnego awatara, który będzie podkreślał osobowość jego właściciela. Użytkownicy mogą samodzielnie wybrać swój wirtualny wygląd, który oczywiście nie musi mieć wiele wspólnego z prawdą.

To, jak będzie wyglądał awatar, zależy także od platformy metaverse. Wyłącznie od właściciela awatara będzie zależeć to, czy będzie on posiadał cechy odzwierciedlające jego osobowość. Taki awatar będzie mógł swobodnie poruszać się po świecie metaverse, a jego funkcje i możliwości będą zależały wyłącznie od programistów i twórców wszechświata.

Z pewnością pojawią się takie wszechświaty metaverse, które będą przypominały grę wideo. W zależności od wykorzystanej technologii wykorzystywane będą typowe akcesoria komputerowe jak klawiatura i myszka, lub specjalne gogle i słuchawki. Im bardziej zaawansowana technologia, tym lepiej awatar będzie mógł oddać prawdziwe cechy swojego użytkownika, na przykład rzeczywiste ruchy.

Funkcje metaverse

Dzięki korzystaniu z urządzeń dodatkowych metaverse, na przykład specjalnych okularów, użytkownicy będą mogli sprawdzać najnowsze aktualizacje z interesujących ich dziedzin — ekonomii, polityki, sportu i innych. Możliwe, że w jednym momencie, będą mogli być w dwóch światach — osób siedzących obok nich i grupy użytkowników skupionych wokół danego pola zainteresowań.

W metaverse, podobnie, jak w świecie online, z pewnością będzie kwitł wszelkiego rodzaju handel i wymiana. Mowa tu zarówno o przedmiotach fizycznych, jak i tych wirtualnych, na przykład działek i nieruchomości, które będzie można użytkować według własnych upodobań — budować na nich sklepy, galerie, miejsca spotkań lub inne obszary z pożytkiem dla społeczności. Stanowi to doskonałą okazję do wypromowania się dla firm, które będą mogły dbać o rozpowszechnienie marki i wznowienie nią zainteresowania. Podobnie, jak w świecie online, będą one mogły organizować wydarzenia, komunikować się z klientami i angażować swoją społeczność.

Czy metaverse to wirtualna rzeczywistość (VR)?

Wirtualna rzeczywistość oraz jej pochodna, czyli rzeczywistość rozszerzona, od początku powstania kojarzyły się z filmami science-fiction oraz wpływem, jaki nowoczesna technologia może mieć na naszą codzienność. Czy są one synonimem metaverse? Niezupełnie. Są to zupełnie różne technologie, które doskonale funkcjonują w symbiozie i świetnie się uzupełniają.

VR i AR pozwalają użytkownikom zmienić ich otoczenie — czy to przez zanurzenie się w wirtualnym świecie VR, czy przeniesienie jego elementów do codzienności i interakcję z nimi (umożliwia to technologia AR). Jednym z popularnych produktów na bazie technologii AR jest gra Pokémon Go, która dzieje się w rzeczywistości rozszerzonej. Umożliwia ona graczom interakcję z obrazami komputerowymi, które są nałożone na rzeczywisty świat za pomocą aparatu w smartfonie.

W grach, takich jak Pokémon Go, kontakt z innymi nie jest tak ważny, jak samodzielne doświadczanie tych nowych technologii. W metaverse, na pierwszym planie stawia się kontakt z drugim użytkownikiem, do którego może dochodzić z wykorzystaniem urządzeń do VR i AR, które dodatkowo uatrakcyjnią to doświadczenie.

Kolejnym przykładem wykorzystywania nowoczesnych technologii do kontaktu z innymi, jest korzystanie z platform do wideokonferencji, które są w centrum zainteresowania twórców metaverse.

Dzięki tym aplikacjom i programom użytkownicy mogą spotykać się online, zmieniać filtry i tła (chociaż nie zawsze awatary). Same filtry i zmiana swojego wizerunku (nierzadko wzbudzająca wiele kontrowersji) to nieodłączny element wielu mediów społecznościowych w tym Instagrama. Korzystając z filtrów, zmienia się rzeczywistość i pozwala spojrzeć na nią innymi oczami.

Metaverse i kryptowaluty

Świat kryptowalut i metaverse jest ze sobą połączony, nawet jeśli nie jest to oczywiste na pierwszy rzut oka. Zdecentralizowana struktura blockchain, w ramach której działają kryptowaluty, nie jest własnością żadnej jednostki i firmy, nie może zostać zamknięta lub zmodyfikowana. Nie można jej sprzedać ani zniszczyć, chyba że zostałoby to przegłosowane większościowo. Metaverse zarządzane przez firmy i korporacje działają na zasadach ustalonych przez ich właścicieli. Użytkownicy nie mają pełnej kontroli nad wszystkim, co dzieje się w metaverse.

Jednym ze sposobów nabycia praw własności w metaverse może stać się zakupienie NFT, czyli niewymiennych tokenów. W nowych metaverse, które dopiero pojawią się w wirtualnym świecie, NFT mogą stać się środkiem do nabywania awatarów czy działek. Metodą płatności mogą być kryptowaluty.

Po co nam metaverse?

Jedną z obaw towarzyszących powstaniu metaverse jest powolne zacieranie się granic między światem online i offline. Z jednej strony pozwoli to na całkowitą zmianę swojego wizerunku, stylu życia i poglądów, a nawet dodanie sobie nadnaturalnych zdolności. Z drugiej strony tak głębokie wejście w świat wirtualny nie może pozostać obojętny na psychikę jego użytkowników, w szczególności osób małoletnich, które dopiero odkrywają otaczający ich świat.

Jeśli metaverse znajdzie się w nieodpowiednich rękach, może to przynieść opłakane skutki, w tym normalizację nieakceptowanych społecznie i ekstremistycznych zachowań. Metaverse może stać się takim kamieniem milowym w historii ludzkości jak pojawienie się Internetu pod koniec ubiegłego wieku. Wiele zależy więc od postawy twórców i rządów, które będą wprowadzać odpowiednie regulacje dotyczące użytkowania metaverse.

Możliwość dzielenie wspólnego wszechświata bez granic, szansa na współpracę i spotkania osób, które dzieli tysiące kilometrów, realny wpływ na kształtowanie własnej osobowości wirtualnej, a nawet fizyczne doznania, takie jak spacery po ulicach, zakupy w sklepie i rozmowy.

Metaverse aspiruje do tego, aby stworzyć konkurencję dla naszej codzienności, w której każdy, będzie mógł zaprojektować się na nowo. To, w jakim kierunku pójdzie rozwój metaverse, jaka technologia i gadżety pomogą najbardziej oddać jej charakter oraz czy zostanie ona zaakceptowana przez społeczeństwo, wciąż pozostaje zagadką.

 

Polecamy również

Co niesie ze sobą metaverse? Jaki będzie jego wpływ na użytkowników Internetu?

Bezpieczne pakowanie paczek w sklepie internetowym

Funkcje i rola opakowań papierowych w przemyśle spożywczym, sklepach i marketach

Papierowe torby zamiast reklamówek foliowych - czy to ma sens?

Opakowania na pieczywo - papierowe czy foliowe - jak pakować chleb

Kolory w marketingu - jakich używać, psychologia kolorów

Tłusty czwartek - historia i ciekawe zwyczaje w Polsce i innych państwach

Historia herbaty na świecie - fakty i mity

Historia opakowań jednorazowych do pakowania żywności

Le sac en papier - historia najsłynniejszej torby papierowej z nadrukiem

Historia papieru natron - od faraonów po ekologiczne pakowanie

Historia torby papierowej - jak stała się popularnym opakowaniem

Używamy Cookies - Więcej

Bądź na bieżąco z nowościami i promocjami. Zapisz się na newsletter!