Dziś firmy muszą stawiać na różne rozwiązania marketingowe, aby walczyć o klienta, swoją pozycję na rynku. W szczególności widać to choćby po ich aktywności w social mediach. Niemniej jednak wciąż wykorzystywane są także tradycyjne metody. Jedną z nich bez wątpienia są opakowania. Z ich pomocą można bowiem budować wizerunek marki, pokazywać, że ma ona pomysł na siebie. Jak to działa w praktyce?
System identyfikacji wizualnej jest jednym z głównych czynników, dzięki których buduje się wizerunek marki. Każda firma musi mieć przecież logo, które następnie można umieszczać na produktach i opakowaniach.
Co jest niezwykle ważne, system identyfikacji wizualnej nie jest czymś nowym, gdyż związany jest z pierwszymi cywilizacjami. Potrzeba przynależności jest tym, co towarzyszy nam od struktur plemiennych.
W szczególności jest to widoczne w późniejszych czasach, gdy w Europie każdy ród tworzył swój herb. Ten miał stać się znakiem rozpoznawczym rodziny. Można go zatem porównać do logo, jakim posługują się firmy. Dziś bardzo ważna jest inwestycja w branding, albowiem nadal sporo konsumentów chętniej sięga po te marki, które już zna. Dlatego duże korporacje nie szczędzą pieniędzy na kreowanie swojego wizerunku. A co niezwykle ciekawe, można go również uzyskać poprzez opakowania.
Wybór opakowania jest niezwykle istotny, gdyż wiele osób jest wzrokowcami. Od dawna konsumenci wybierają te produkty, które są dla nich atrakcyjne wizualnie. Możemy mieć gorszą rzecz niż konkurencja, lecz jeśli nadamy mu świetne opakowanie, to wtedy mamy duże szanse na to, że zostanie wybrany przez konsumenta. Z tego też powodu wielkie sieci marketów zrezygnowały z brandingu, korzystając z niezwykle prostych opakowań.
Klient miał wiedzieć, że płaci za najtańszy produkt. Dziś można jednak poniekąd oszukać ten system, decydując się na piękne opakowanie, które będzie maskować pewne niedoskonałości naszego produktu. Z drugiej jednak strony możemy połączyć wysoką jakość rzeczy ze sferą wizualną, dzięki czemu klienci będą kojarzyć nasz wytwór nie tylko jako coś najlepszej klasy, ale także z ładnym opakowaniem.
Obraz eleganckiego opakowania, prezentu jest także wykorzystywany przez firmy online. Świetnym tego przykładem mogą być firmy hazardowe. Na rynku dostępne są bowiem dziś liczne kasyna internetowe. Te, chcąc przyciągnąć do siebie uwagę graczy, wprowadzają różne promocje.
Jednymi z nich są bonusy bez depozytu, które pozwalają na odebranie prezentu na start. Często można zetknąć się z sytuacją, gdy gracz musi kliknąć w ikonę prezentu, aby odebrać to, co znajduje się w środku. Niby to tylko prosta czynność, ale nadaje całości formy obdarowywania.
Z nieco inną sytuacją zetkniemy się w kasynach naziemnych. Wciąż na świecie funkcjonuje wiele takich obiektów, które pełne są gier hazardowych. Najbardziej widać to w Las Vegas, gdzie mamy do czynienia z wielkimi kompleksami. Jako hotele i kasyna stawiają one na własną markę, a goście otrzymują prezenty w opakowaniach z logo marki. Dzięki temu zwiększa się prestiż, jak i budowanie wizerunku firmy.
Jak już wspomnieliśmy, można osiągnąć sukces, stawiając na oryginalne i eleganckie opakowania. Są takie sklepy, zwłaszcza z biżuterią czy drogimi ubraniami, gdzie proces pakowania zakupów jest wręcz jak tworzenie dzieła sztuki.
Dzięki temu klienci kojarzą markę nie tylko z produktami, lecz także opakowaniami. Z takich bardziej przyziemnych spraw można przytoczyć Coca Colę. Przez lata znana ona była przede wszystkim ze szklanych butelek, które różniły się od konkurencji i stały się symbolem tej firmy.
Choć dziś o wiele częściej kupujemy ten napój w puszkach i plastikowych butelkach, to jednak często wizerunek dawnego opakowania jest wykorzystywany przez producenta.
Opakowania są w stanie w znaczący sposób wpływać na popularność i odbiór marki. Mamy w historii kilka takich przykładów, które świetnie pokazują, jak opakowanie może się nam kojarzyć z produktem:
Oczywiście podobnych przykładów jest o wiele więcej. Dowodzi to tylko tego, że firma stawiając na ciekawe opakowanie, może na tym tylko zyskać, gdyż będzie w stanie utkwić w głowie konsumentów.
Zaprojektowanie logo, opakowania, a następnie wdrożenie ich do produkcji, to jedna z faz budowy wizerunku marki. Klient musi nas z czymś kojarzyć, a jeśli znajdujemy się na marketowej półce obok wielu innych produktów, to musimy się wyróżniać. Dlatego też od lat opakowania stanowią ważny element marketingowy.